Luterilaisuus on vuosisatojen aikana sirpaloitunut moniksi oppisuunniksi. Jo osin uskonpuhdistuksen aikana ja heti sen jälkeen ilmeni uskonpuhdistusliikkeessä erimielisyyksiä ja hajaannuksia. Myös Suomessa luterilaisuus on jakaantunut moniksi oppisuunniksi ja herätysliikkeiksi. Aina eivät eri luterilaisiin uskosuuntiin kuuluvat edes tiedä kannattavansa Lutherille vieraita oppeja, vaikka pitävät itseään aitoina luterilaisina uskovina.
Uskonpuhdistaja Martti Lutherin kirjallinen tuotanto on erittäin laaja ja monipuolinen. On sääli, että monille luterilaisille hänen opetuksiinsa tutustuminen on vähäistä, tai se puuttuu kokonaan. Tänä päivänä ei tarvitse olla saksan tai latinan kielen taitaja voidakseen perehtyä hänen opetuksiinsa. Nykyään Luther puhuu erittäin sujuvasti myös suomea. Vaikka on olemassa sanonta ”käännös on aina väännös”, käännöksissä kuuluu kuitenkin selkeänä Lutherin oma ääni.
Tämän päivän luterilaisuus on kirjavaa. Jos luterilaisuuden toisella laidalla on liberaali näkemys, jossa Jumalan sana kyseenalaistetaan ja sen ydinopetukset kielletään, niin toisella laidalla saattaa olla niin sanottujen vapaitten suuntien oppeja kannattavia ryhmiä tai ihmisiä. Näitten ääripäitten väliin mahtuu paljon ja monenlaista. Siellä on myös suuri joukko kokonaan uskosta välittämättömiä, mutta myös niitä, jotka kyselevät tämän sekamelskan keskellä, mikä onkaan totuus.
Kun tilanne on tällainen, tekee mieli esittää kysymys, voisiko luterilaisuuden sisällä tapahtua uskonpuhdistus. Olisiko mahdollista palata siihen, mistä kaikki alkoi? Voisimmeko alistaa kaikki hänen nimissään kulkeva hänen itsensä arvioitavaksi? Olisiko mahdollista antaa Lutherin itsensä omien teostensa kautta sanoa, mitä Luther todella sanoi? Miten pitkälle taaksepäin tässä voisimme tai meillä olisi syytä mennä?
No, jokainen varmaan tietää vastauksen noihin kysymyksiin. Paluuta ainakaan suuressa mittakaavassa uskonpuhdistuksen alkulähteille ei ole. Mutta voisiko sitä olla pienemmässä mittakaavassa, tai yksityisten ihmisten kohdalla? Tällaiseen olisi jo paljon helpompi kuvitella myönteinen vastaus.
Se merkitsisi kuitenkin sitä, että tartumme Lutherin kirjalliseen tuotantoon, ja sitähän meillä on saatavilla. Meillä on Lutherin katekismukset, postillat ja monet muut hänen kirjansa suomen kielellä luettavissa. Yksi hänen tärkeimmistä kirjoistaan on Galatalaiskirjeen selitys. Vaikka kyseisessä teoksessa Luther keskittyy oppiin vanhurskauttamisesta, käsittelee hän siinä myös muita kristillisen uskon perusoppeihin kuuluvia asioita. Sen tulisi ehdottomasti kuulua jokaisen luterilaisuudesta kiinnostuneen peruslukemistoon.
Lutherin omia teoksia lukemalla opimme tuntemaan sitä luterilaisuutta, mistä koko uskonpuhdistus lähti liikkeelle. Niitä tutkimalla emme myöskään ole kenenkään tulkinnan varassa siitä, mitä Luther opetti. Samalla se on paluu uskonpuhdistuksen aikaisiin raikkaisiin tuuliin. Se on paluu uskonpuhdistuksen ytimeen.
Urpo Rintala
Luukkaan seurakunnan jäsen